Martin mac2000 och Ribalta

Vi få företaget använder väldigt många olika ljus källor. Jag delar våran ljus i fats ljus, rörlig ljus, LED samt effekt ljus. Rörlig ljus består av moving heads och vi har till exempel Martin tillverkade mac 2000 som är fina lampor tycker jag. Jag är inte alls insatt i det men jag vet att dom kan ändra färgen på ljus, ändra motiv på ljuset, blinka olika och så klart röra på sig hur som helt.



Annan lampa jag bokstavligt älskar är Ribalta som avger alla färger utom svart förståss. Ljuset kommer från små starka dioder som finns i tre färger, blå, röd och grön. När man blandar styrkan på dessa färger skapas det olika färger som lyser upp ytan lampan är riktad mot. Man styr ribaltan via en ljusbord som är kopplad till lampan med en dmx kabel. En DMX kabel är som XLR fast med 5 pol och den är anpassad  för ljussignal. Man kan programmera hur ljusen ska ändras via ljusbordet, den kan blinka olika med olik styrka och färg.

Kommentarer
Postat av: jannicaannica

Hoppas du får en jättefin kväll:)

2008-11-27 @ 18:26:38
URL: http://jannicalouise.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0