Lite om min födelsestad Riga Del 1: Inledning

 Nu är det dags att dra en berättelse om staden jag kommer ifrån. Riga heter staden och det är Lettlands huvudstad. Jag älskar verkligen Riga. Många av er har säkert inte varit där och jag kan varmt rekommendera att åka dit. Riga har väldigt bra uteliv speciellt på sommrar när man kan sitta ute vid barer äta eller dricka. Kulturliv är också väldigt stor i Lettland. Lettland har väldigt mycket historia bakom sig. Både bra och dålig. Lettland har uplevt både första och andra världskriget som förstörde och utplånade hela landet. Tack och lov så förstördes inte all arkitektur och historiskaminnen som bettder väldigt mycket för oss.

En gammal bild tagen före andra världskriget.


 Om du åker till Riga så kommer du säkerligen stöta på det förflutna och det nya. Och det är det som är så vackert med Riga. På en och samma gata kan du se en topmodern köpcentrum men några hus borta får du syn på en hus som står knappt kvar på sin grund. Kontraster är stora i staden. Flesta turister åker till gamlastan som är en stor turistmål samt centrum men om du vill verkligen se staden ska du åka mot utkanter, förorter, och gärna utanför staden också. Ska berätta om fler resmål lite senare.

  Hur och vart bodde jag i Riga? Jag bodde någonstans mittemellan stadens östra utkant och centrum. stadsdelen hete "Ciekurkals" på lettiska som betyder Kottberget på svenska. Är inte helt säkert varför det heter så men det fanns tydligen en kulle med tallar lång för i tiden. Jag bodde inte i det bästa omständigheter men det fanns folk som bodde mycket sämre eller till och med på gator och hustrappor. Det hände några gånger att någon fyllo låg i min trappa när jag skulle till skolan. På tal om trappor så hade vi ingen hiss fast vi bodde högst upp på femte våningen men det var ju bara bra, man fick motion varje dag. Trappväggar var inte målade och fina som här i Sverige. Barn som bodde där hade ritat "sönder" väggar och det syndes betong där vart färgen hade lossnat. Ingen brydde om sådant. Ingen som hade pengar till trapprenoveringen. Det var det minsta problemet. Bilden är hittat på google Earth och just den här huset kunde man se från våran lägenhet. Den oranga huset som ni ser längst bort till höger stod precis mittemot våran.
 


 Vill även berätta lite om skolan. Skolan i Lettland skiljer sig en hel del än här i Sverige. Skolna är en aning strängare där än här. Här är rena leksstugan om jag får säga. Vi hade väldigt mycket läxor varje dag, oftast också i varje lektion. Vi hade två skift i skolan. På morgonen och på eftermiddagar. Jag gick på eftermiddagspasset och då var tider ungefär mellan 12 - 17 på kvällen.Men i princip hade vi skolan 12 timmar varje dag. När man gick hem satt man ner och pluggade tills man gick sova. Sånt var min vardag. Prov hade vi också rätt ofta. Och ofta flera på en och samma dag. Här klagar vi när vi får två prov på samma dag. Matte var väldigt svårt. I femman delades matte i två lektioner. Algebra och Geometri. Så vi hade matte varje dag i två lektioner. Det som vi läser här i sjuan läste vi där i trean femman. Det är helt sannt! Det som jag läste i matte sista året där före flytten till Sverige läste vi aldrig här och jag kommer heller aldrig att läsa så svår matte igen. Det var ett helvete bokstavlig talat. Det var nog matte kurs d eller e som vi läste där i sjuan. Det är min skola på bilden.

Min skola i Riga/Lettland


 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: caroline

jaohja :D visst är det! inte ofta man äter det bara ;d

2008-11-01 @ 22:13:18
URL: http://carolinejosefineforsberg.blogg.se/
Postat av: Lisa

fint det ser ut att vara :)

2008-11-01 @ 22:20:01
URL: http://wlisa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0